© senter for klassisk yoga  - orgnr 995 404 621 - info@sfky.no  - 91 16 6 1 7 0  ww.senterforklassiskyoga.no

  • Soundcloud Social Ikon
  • Instagram Social Ikon

    KLASSISK YOGA

Yoga som filosofi

Yoga er en flere tusen år gammel indisk filosofi og treningsform som består av en systematisk beskrivelse av teknikker og metoder for å oppnå en sterk og smidig kropp og et balansert og rolig sinn. Det er en treningsform som har som mål gi balanse både fysisk og psykisk.

 

De tidlige yogiene mente at gjennom en sterk og smidig kropp var det lettere å få en tilstand av konsentrasjon og ro i sinnet. Har man et rolig sinn vil man også få en god fysisk og mental helse – man blir sterk, frisk og i kontakt med seg selv og sine omgivelser.

 

Det ble utviklet mange og ulike sett av teknikker og øvelser, og nye er kommet til gjennom årene. Noen teknikker og øvelser er enkle, mens andre er mer avanserte og krever års erfaring. Det ligger en stor utviklingsmulighet i de forskjellige yogateknikkene hvor man også kan utvikle sin selverkjennelse og bevissthet.

 

Klassisk yoga

Klassisk yoga er en yogaform som arbeider med alle deler av kroppen. Den dekker både det fysiske og det mentale gjennom blant annet fysiske øvelser, pusteteknikker, mental trening/mindfulness, avspenning og meditasjon.

 

De fysiske øvelsene spenner fra helt enkle til svært vanskelige øvelser og bevegelser. Her får du strukket muskler og bindevev, du får økt muskelstyrke, økt bevegelighet og stimulerer blod- og energigjennomstrømning i kroppen.

 

De fysiske øvelsene utføres på det nivået du er på, noe som igjen betyr at alle kan gjøre yoga. Yoga henvender seg like mye til den aktive og trente personen, som til den som ikke er det.

 

Pusten din er et viktig element i yoga. Den har betydning i forhold til hvordan du bruker lungekapasiteten din, det vil si om åndedrettet ditt er godt og fullstendig eller grunt og ufullstendig. Du kan bruke pusten til oppmerksomhetstrening og konkrete pusteteknikker som enten kan gi deg raskt påfyll av energi, eller få deg til å spenne av og stresse ned.

 

Avspennings- og konsentrasjonsteknikker/mindfulness er andre elementer som sammen med de fysiske øvelsene og pusten danner en helhet i klassisk yoga.

 

Yoga er mindfulness

For utenforstående kan yoga se ut som en hvilken som helst annen treningsform. Hva er det som er annerledes med yoga i forhold til andre treningsformer?

 

Klassisk yoga har mange elementer og flere lag der man kan bruke år på å utvikle seg. Et element som imidlertid er tilgjengelig for alle med en gang, er arbeidet med oppmerksomhet og konsentrasjon. Ved å arbeide med å holde konsentrasjonen rettet mot ett bestemt område for en liten periode, er virkningen en opplevelse av ro og stillhet i kroppen og i sinnet. Du får en tilgang til deg selv uten forstyrrelser av alt mulig annet. Det er en god følelse og gjør yoga til noe annerledes. Et annet ord for dette er mindfulness. I yoga knytter vi oppmerksomhetstrening sammen med de fysiske øvelsene og pusteøvelsene.

"Yoga" betyr forening mellom kropp og sinn. Det betyr at vi bruker kroppen, gjennom fysiske øvelser, avspenning, pust og meditasjon til å oppnå en bedre kontakt med seg selv. Du får en økt følelse av tilstedeværelse, ro og konsentrasjon.